سلام دوست من
  • به رادیو پارسه، صدای تحول خوش آمدید

  • برای استفاده آسان، اپ رادیو پارسه را نصب کنید

جستجو

ویژه های رادیو پارسه

مدیریت استراتژیک عاشورا ، واکاوی زوایایِ کشف نشده

تهیه کننده :

استاد اپ

گوینده :

محمد آکوچکیان

منبع محتوا :

آکادمی مجازی ایرانیان

916 بازديد
سه‌شنبه 24 آگوست 2021
admin
۶ ديدگاه
  • 00:00
  • 00:00

محمد آکوچکیان/آکادمی مجازی ایرانیان: روزی از فیلسوف بزرگی شنیدم که «هر چه یک قیام بزرگ نیاز دارد، در ماجرا عاشورا هست». لذا من دوست دارم که به‌جای ماجرا یا واقعه، نام افسانه را برای آن انتخاب کنم. نه برای تخیلی یا توهمی دانستن آن. بلکه برای اینکه از میان گردوغبار توجه محض به ماجرای جنگی نیم روزه، عظمتی را می‌بینم که چنان بزرگ‌تر از فهم بشریت است که بیشتر به افسانه می‌ماند تا واقعیت؛ و این کاری بود که حسین (ع)در چارچوب مدیریت استراتژیک عاشورا،  انجام داد.

مجموع کارهایی که اباعبدالله از ابتدای حرکت انجام داد را به نسبت ماجرای روز عاشورا با تمام عظمتش، بسیار بزرگ‌تر می‌دانم. ما امروزه در کلاس‌های درس مدیریت تلاش می‌کنیم تا از میان رفتارها و رویدادها، نمونه هائی برای فهماندن اصول مدیریت استراتژیک به دانشجویان عرضه کنیم. همواره می گوئیم که با مطالعه رفتار موفق‌ترین استراتژیستها به این اصول رسیده‌ایم؛ و اینجا مردی را می‌بینیم که رفتارش در تخیل انسان نمی‌گنجد. آن‌هم ۱۴۰۰ سال پیش. اجازه بدهید عنوان امام را از نامش حذف کنم تا ببینیم در پایان این نوشتار او را در چه جایگاهی می‌توان یافت.

این پادکست را درباره مدیریت استراتژیک عاشورا تا انتها بشنوید و حتما نظرات ارزشمند خود را برای ما بگذارید.

دانلود فایلهای تکمیلی این پادکست با لینک مستقیم دانلود کنید
دیدگاه کاربران ۶ عدد دیدگاه ثبت و تایید شده
  • دانیال

    سلام و عرض ادب استاد. ممنون ااز این نگارش و صدای دل نشین. بهترین مسایلی بود که شنیدم. بله ایمه اطهار از بدو تولد تا شهادتشون هرکدام بخشی از دینداری و انواع مختلف اصول راهبردی در اسلام را نشان دادند. وقتی نهج ابلاغه اصلی را مطالعه میکنید نحوه حکومت اسلامی را بر پایه دین ناب محمدی را آموزش میدهد. وقتی نهج الفصایح را میخوانید یجورایی عاشق دین اسلام و راه و آداب معاشرت و کسب و کار را یاد میگیری. و خیلی کتابهایی که برای امامان عزیزمان هست از طب گرفته تا سیاست کاری. یعنی مردمان را جذب کنید. از مطالبی استفاده کنید که خداوند آنها را خوب میداند. که در قرآن وقتی قصه هایش را میخوانید خیلی نکات قشنگ و جالبی به انسان یاد میدهد. با دلیل و منطق. اما متاسفانه طوری تعریف میشود که باعث دین‌زدایی شده به جای جذب دین.
    این مطلب که دین از سیاست جدانیست و آمیخته باهم است:
    اندیشمندان و علمای اسلام به پیوستگی دو حوزه دین و سیاست معتقدند؛ چرا که سیاست به عنوان وسیله ای برای تحقق بخشیدن به اهداف متعالی دین، ارتباط عمیق و خدشه ناپذیری با آن دارد. سخنان امام علی (ع) در سراسر نهج البلاغه نیز حاوی این مطلب است که ایشان، سیاست اصلی حکومت خویش را بر مبنای عدالت اجتماعی، اقتصادی و احیای ارزش های دینی و اخلاقی بنا نهاد و حاکمیت را نه سلطه گری که مسوولیت و امانت الهی می دید. وحدت و یکپارچگی امت اسلام نزد امیر مومنان (ع)، از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است تا آنجا که پس از ۲۵ سال، باز هم به سکوت خود ادامه می دهد و جهت جلوگیری از تفرقه، رنجش خاطر خویش را همچون استخوانی در گلو تحمل می نماید. در حکومت داری ایشان مباحثی چون اقامه مساوات و عدالت، صداقت و صراحت و عدم استبداد نسبت به مردم، بسیار مهم تلقی می شد. سایر جنبه های ارتباط دین و سیاست، در شخصیت ایشان به عنوان «حاکم جامعه اسلامی» نمایان می شود که در سه بخش سیره اخلاقی، اجتماعی و سیاسی به آن پرداخته شده است. نگرش دینی به کلیه مسائل از جمله سیاست، رنگ و بوی دینی می بخشد. نهج البلاغه -که بیانگر احوال و سخنان گرانمایه امام علی (ع) است- سرشار از مطالبی است که نشان دهنده آمیختگی دین و سیاست می باشد و نمود آشکار آن در شخصیت و سیره عملی مولای متقیان مبین آن است که ایشان در کوچک ترین مساله زمامداری، با مسامحه برخورد نکرد و از سیاست به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف دین مبین اسلام بهره گرفت.

  • کوروش

    ممنون از این پادکست بسیار جالب ، تاثیرگذار و تحلیل زیبای جنابعالی.
    تمرکز جنابعالی بر شعور حسینی بجای شور ان ، چیزی است که همواره فقدان ان در محافل حسینی با تمام وجود حس میشود. استدلال بجای جنابعالی در شرح مدیریت اینده نگار ، و تعبیر پیتر دراکر در ساخت اینده بجای پیش بینی ان از مطالب جالب توجه این پادکست بود.
    پر واضح است که شرح کامل واقعه عاشورا بمنظور درک صحیح رسالت مکتب حسینی قطعا در راستای خواست مبلغان شور حسینی نخواهد بود .
    با سپاس

  • حمید رضا

    بسیارعالی و روشنگرانه

  • علی رادمهر

    درود بر شما جناب آکوچکیان
    ممنون از پادکست بسیار زیبا و تاثیر گذارتون
    واقعا استادانه هشت گام ایجاد تغییر رو در واقعه عاشورا بیان کردید. شاید خیلیا مثل خودمن تا کنون از جنبه رهبری و مدیریت قوی امام حسین به این اتفاق تاریخی نگاه نکرده بودن ولی با گوش کردن این فایل کلا دیدگاه جدیدی تو ذهن من بوجود اومد. ممنون از شما

  • محسن

    سلام با تشکر از زحمات استاد عزیز ضمن تقدیر از این اثر،بنظر بنده سعی شده تحولات عاشورا با آموزه‌های غربی تفسیر بشه که با توجه به گستردگی مفاهیم عاشورا، این گونه علوم غربی عاجز از تحلیل ژرف و عمیق در رفتار ها و وقایع آن است

  • حسام الدین بقولی زاده

    به نظر من راهبرد و استراتژی امام حسین در واقعه عاشورا استراتژی شهادت طلبی بود
    از استراتژی های قیام در روز عاشورا عنوان مهم ترین (بالاترین امتیاز) استراتژی را در میان تمامی مقاطع به خود اختصاص داده است و کاربردی ترین استراتژی نیز که در هفت مقطع زمانی دیده می شود، استراتژی دفاع از استراتژی کلان قیام می باشد